Trucki - podstawowe informacje

2018-02-26
Trucki - podstawowe informacje

Każdy samochód posiada podwozie dzięki, któremu napęd przenoszony jest na koła. Nie inaczej jest w longboardzie. Aby deska była komplenta oprócz blatu, kółek, łożysk potrzebne są trucki, które łączą te elementy. Można wyróżnic ich dwie główne części – baseplate który mocowany jest do powierzchni deski oraz hanger, na którym znajdują się koła z łożyskami. Poniżej znajdziecie kilka podstawowych informacji o truckach.

 

Podział trucków sprowadza się do dwóch typów:

TKP – z tradycyjnym kingpinem, które stosowane są najczęściej w deskorolkach.

RKP – z odwróconym kingpinem, możecie je spotkać w więszkości longboardów.

 

Trucki TKP – tradycyjne lub inaczej mówiąc standardowe jak sama nazwa wskazuje są klasycznym rodzajem stosowanym w skateboardach, deskach do freestyle’u czy robienia po prostu tricków. Możecie je spotkać także w shortboardach i bardzo małej liczbie longboardów. Kingpin jest tu skierowany do środka deski. Dzięki temu, że konstrukcja jest niska, pozwala na łatwe wykonwyanie tricków i to na skateparkach najłatwiej jest je znaleźć.  Trucki TKP są raczej sztywne i nie pozwalają na dynamiczne płynne skręty tak jak podczas jazdy na longboardzie. Nie są też zbyt szerokie z racji tego, że stosuje sie je raczej w węższych deskach.

 

Wraz z ewolucją skateboardingu i powstawaniu nowych stylów jazdy wynaleziono też inne rodzaje części stosowanych w deskach. Trucki RKP mają odwrócony kingpin, skierowany w drugą stronę niż w TKP czyli na zewnątrz deski. Można je nazwac po prostu truckami longboardowymi bo to właśnie w tych deskach są najczęściej stosowane. Ich budowa może się delikatnie różnić w zależności od zastosowania (cruising, dancing, freeride, donwhill). Jedno jest pewne, są one w każdej konfiguracji bardziej skrętne od tych tradycyjnych, umożliwiają bardziej płynne przejście w zakręt.

 

Szerokość trucków, a dokładniej hangera ma wpływ na to jak cały zestaw będzie zachowywać się podczas skrętów i jak mocno zestaw reaguje na nasz nacisk. Do szerszych blatów i większych prędkości używa się trucków 180-184mm, a w deskach typu cruiser, na miasto lub slalomówek polecamy węższe, o szerokość nawet 120mm.

 

Kąt trucków ma wpływ na skrętność deski. Przy większym kącie nasz longboard czy cruiser będzie bardziej skrętny, ale za to podczas jazdy z większymi prędkościami deska stanie się mniej stabilna. Do swobodnej jazdy po mieście, dancingu czy cruisingu zaleca się kąt około 50 stopni. Jeśli szukamy trucków do downhillu powinniśmy pomyśleć o kącie mniejszym np 44 stopnie jak w przypadku modelu Calbier GII. Będą one bardziej stabilne przy większych prędkościaj jendocześnie zmiejszając skrętność. W niektórych truckach np. Paris możne odwrócić hanger co zmieni ich kąt.

 

Sztywność trucków ma wpływ na to jak łatwo będzie się skręcać, sztywniejsze = mniej skrętne. Sztywność regulujemy poprzez dokrącanie śruby w kingpinie i stosowanie bushingów(gumki w truckach) o okręślonej twardośći w zależności od preferencji  ridera i stylu jazdy.

 

Tak jak wyżej pisaliśmy bushingi mają wpływ na to jak trucki się zachowują jeśli chodzi o sztywność i skrętność. Trzeba tylko pamiętać, że gumki w truckach mają różne kształty. Najbardziej popularnymi i najczęściej spotykanymi jest kształt „barrel” czyli baryłki, które dają dobrą stabilność oraz skrętność oraz „cone” czyli stożek, który daje większą skrętnośc niż baryłka ale jest mniej stabilny przy większych prędkościach.

 

 

Jeśli chodzi o polecane firmy to jednymi z lepszych i bardziej popularnych czy też uniwersalnych są:

Paris Trucks

Caliber

Bear

Bolzen

 

Jeśli masz jakieś pytania lub szukasz pomocy przy doborze trucków to chętnie pomożemy

Pokaż więcej wpisów z Luty 2018
pixel